کد مطلب:36731 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119
[صفحه 266] حمد لله كین رسن آویختند (مثنوی، دفتر دوم، بیت 1279) رسن امید در این عالم، بهترین و مباركترین آویزه ای است كه آدمیان به آن درآویزند و خود را بالا بكشند، تا به درهای آسمان برسند و دق الباب كنند. خداوند این امید را به ما داده است و چرا آدمیان از این موهبت، حسن استفاده نكنند و كار خود را سامان ندهند؟ این امید در ساختمان این عالم محقق شده است. نظام پاداش و جزا در این عالم (یعنی یك كیفر برای یك سیئه و ده پاداش برای یك حسنه) به ما می آموزد كه به آینده امیدوار باشیم، و اطمینان داشته باشیم كه كار نیكمان نه فقط از میان نمی رود كه افزونتر نیز می شود. و آدمیان زشتكار هم دریابند كه در و دیوار این جهان در آنها به چشم نفرت می نگرد و به كارهای زشتشان بركت نمی بخشد. آدمیان نیك باید بدانند كه همسوی با این جهان و با صاحب این جهان گام می زنند و اگر امروز كارشان نتیجه ی چشمگیر و دلنوازی نمی دهد، باری این نتیجه، بالاخره ظاهر خواهد شد. این بذر هیچ گاه در خاك تاریخ نخواهد پوسید و سرانجام اثر خود را آشكار خواهد كرد. معنای ظهور امام زمان (ع) و گسترده شدن عدالت و سعادت در این عالم، معنای اینكه نیكان روزی از گذشته ی خود شادكام خواهند شد و شعفی همیشگی حاصل خواهند كرد و معنای اینكه بدكاران انگشت ناكامی به دندان خواهند گزید و برگذشته ی فوت شده ی خود حسرت خواهند خورد، و معنای درآمدن قیامت كبری، چیزی غیر از این نیست. در این عالم یك گروه مشغول به شكار مرغ اند و یك گروه مشغول به شكار سایه ی مرغ. كسانی كه در كار شكار مرغ اند، نهایتا این صید را به دام خواهند افكند و آن روز، روز شادكامی شان خواهد بود. و كسانی كه در شكار سایه ی مرغ اند یكباره خواهند دید كه روزگارشان ضایع شده و نصیبی برایشان باقی نمانده است: [صفحه 267] مرغ بر بالا و زیر آن و سایه اش ابلهی صیاد آن سایه شود (مثنوی، دفتر اول، ابیات 419 -420) او بمانده دور از مطلوب خویش (مثنوی، دفتر اول، بیت 2812) صیادان چالاك و بصیر كه نظام این عالم را می شناسند و به دنبال صید می دوند، بدانند كه حتی اگر خود به شكار مطلوب توفیق نیابند، سرانجام روزی این شكار به دام خواهد افتاد و تلاشهایشان عبث نخواهد ماند. نیكوكاران آسوده خاطر باشند كه توكل بر خداوند به همین معناست. یعنی نیكوكاران باید بدانند كه كار نیكشان نه تنها از میان نخواهد رفت كه میوه ی بیشتر و آثار و ثمرات فوق انتظاری به بار خواهد آورد. لذا هرگز زشتیها مرعوبشان نكند و هرگز نپندارند كه بدها در عالم آنچنان غلبه یافته اند كه كارهای نیك جزیی، تاثیری نخواهند داشت.
آنچه به ما آموخته اند این است كه این در را با امید بكوبیم. هم به كوفتن در فرمان آمده است و هم به داشتن امید. و سرمایه ی ما آدمیان در این عالم همین است. كسی كه ناامید است و از سر نومیدی هیچ دری را نمی كوبد از زندگان نیست. زندگی كوفتن در و امیدوار بودن است:
فضل و رحمت را به هم آمیختند
می دود بر خاك پران مرغ وش
می دود چندان كه بی مایه شود
سعی ضایع، رنج باطل، پای ریش
صفحه 266، 267.